Incoterms 2010 – nowe zmiany

“Rzeczpospolita” podaje, że od 1 stycznia 2011 zmienią się warunki Incoterms 2000. Zamiast 13 będzie ich 11. Znikną formuły: DAF, DDU, DEQ oraz DES. Zamiast nich pojawią się nowe: DAP (delivered at place) oraz DAT (delivered at terminal).

Będą one podzielone na dwie grupy: pierwsza: dotycząca wszystkich rodzajów transportów oraz druga dotycząca tylko transportu morskiego. Do pierwszej będą należeć : EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP,DDP.

Różnice między Incoterms 2000 a Incoterms 2010, w nowych formułach:
FCA- koszty odprawy celnej w eksporcie ponosi sprzedający
CPT– ryzyko związane z ładunkiem przechodzi już w momencie przekazania towaru przewoźnikowi
DAT – nowa formuła. Sprzedający ma obowiązek dostarczenia ładunku do określonego terminalu w danym porcie. W tym miejscu koszty i ryzyko przechodzi na kupującego.
DAP – nowa formuła. Sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca. W tym miejscu koszty (w tym koszt rozładunku) i ryzyko przechodzi na kupującego.

W drugiej grupie są cztery pozostałe warunki:
FAS
FOB
CFR
CIF

Dodatkową zmianą jest dopuszczenie stosowania dokumentów elektronicznych.

Oczywiście po 1 stycznia 2011 będzie można posługiwać się również wersją formuł z 2000 roku. Nie istnieje domniemanie zastosowania reguł do umowy handlowej i dlatego dobrze jest zaznaczyć, z której formuły będziemy korzystać.

Czytaj również:

Błędy przy stosowaniu reguł incoterms