Circle K: ponad połowa polskich kierowców nie może odpalić auta w zimie (badanie)

Ponad połowa polskich kierowców samochodów z silnikami diesla nie może odpalić auta w zimie. Pomóc może odpowiednie paliwo.
Uruchomienie auta jest jednym z najczęstszych problemów, z którymi borykają się polscy kierowcy w okresie zimowym – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. Problem ten staje się jeszcze bardziej powszechny, gdy temperatura spada do kilkunastu stopni poniżej zera. Od 16 listopada stacje paliw, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, wprowadzają do sprzedaży paliwa zimowe charakteryzujące się lepszymi właściwościami niskotemperaturowymi. Wyjaśniamy,
co dzieje się z olejem napędowym w naszym silniku podczas mrozów i na jakie parametry należy zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego paliwa. 
Podczas zeszłorocznej zimy problem z odpaleniem samochodu z silnikiem diesla miało aż 55% kierowców – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie sieci stacji Circle K (dawniej Statoil). 48% z nich deklaruje, że sytuacja taka miała miejsce od czasu do czasu, a 6% przyznaje, że przy każdej podjętej próbie. Wśród głównych przyczyn wskazywano słaby akumulator (35%), a tylko 14% kierowców przyczyny z odpaleniem auta upatruje w niskiej jakości tankowanego paliwa. Tymczasem paliwo wyższej klasy ma duży wpływ na pracę silnika przy niskich temperaturach powietrza. Już przy kilku stopni poniżej zera w oleju napędowym mogą wytrącać się kryształy parafiny, które utrudniają przepływ paliwa przez filtr, co może powodować problemy z równomierną pracą silnika, a w skrajnym przypadku doprowadzić do zablokowania filtra paliwa i zatrzymania pracy silnika. Olej napędowy o wysokojakościowym składzie i polepszonych właściwościach niskotemperaturowych ma w tym przypadku kluczowe znaczenie.

16 listopada wszystkie stacje paliw w Polsce mają obowiązek wprowadzenia zimowych  gatunków paliw, dla których Temperatura Zablokowania Zimnego Filtra (TZZF) zgodnie z normami obowiązującymi dla naszej szerokości geograficznej wynosi maks. -20°C. W oleju napędowym występuje jednak jeszcze jeden niezwykle istotny parametr, tzw. Temperatura Mętnienia (TM), określający moment kiedy w oleju napędowym rozpoczyna się proces krystalizacji parafin, blokujących swobodny przepływ paliwa przez filtr. Oznacza to, że nawet po zatankowaniu zimowego oleju napędowego, auto może mieć problem z odpaleniem już nawet gdy temperatura osiągnie -10°C. A co się stanie, gdy kreska na termometrze spadnie jeszcze niżej? W takiej sytuacji konieczne jest zastosowanie paliwa o lepszych parametrach.

Czym jest diesel arktyczny?
milesPLUS ® diesel arktyczny, w odróżnieniu od standardowych paliw zimowych, charakteryzuje się gwarantowaną Temperaturą Mętnienia maks. -22°C oraz obniżoną do -32°C Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra, dzięki czemu uruchomienie pojazdu możliwe jest nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Circle K (dawniej Statoil) jako jedyna sieć stacji paliw w Polsce posiada w swojej ofercie diesel arktyczny w ciągłej sprzedaży w trakcie całego sezonu zimowego (od 16 listopada do końca lutego). – Paliwo arktyczne jest najlepszym rozwiązaniem dla naszego auta w warunkach zimowych. W przypadku standardowych paliw zimowych kryształki parafiny mogą wytrącać się już nawet przy kilku stopniach poniżej zera. Tankując milesPLUS ® diesel arktyczny mamy pewność, że paliwo zachowa swoje właściwości nawet, gdy słupki rtęci osiągną -32°C. Warto
jednak pamiętać, by zawsze tankować do pełna. Zapobiegniemy w ten sposób skraplaniu się
powietrza w zbiorniku, które może powodować przedostawanie się wody do paliwa – radzi Rafał Droździak, ekspert ds. paliw w Circle K.
milesPLUS® diesel arktyczny posiada również dodatek uszlachetniający, który oczyszcza silnik z osadów, właściwie go zabezpiecza i pozwala dojechać nawet do 3% dalej. Ponadto paliwo to nie zawiera biokomponentów, które pogarszają właściwości niskotemperaturowe.

Czy Polacy wiedzą jak zadbać o auto zimą?

Mimo że trudności z uruchomieniem auta to zjawisko spotykane w polskich warunkach dość
powszechnie, kierowcy wciąż nie zdają sobie sprawy jak duże znaczenie odgrywa jakość
oraz odpowiednia specyfikacja tankowanego paliwa, szczególnie w okresie mrozów. Aż 43%
kierowców biorących udział w badaniu deklaruje, że problem z zapłonem rozwiązują poprzez
wymianę akumulatora, natomiast 26% parkuje auto w garażu. Co czwarta osoba tankuje
auto na renomowanych, dbających o jakość paliwa stacjach, natomiast tylko 16% decyduje
się na tankowanie paliwa premium.

– Świadomość polskich kierowców na temat zalet diesla arktycznego jest wciąż relatywnie
niska. Aż 23% ankietowanych nie potrafi wskazać korzyści wynikających ze stosowania tego
paliwa podczas zimy. Tymczasem odpowiednie paliwo dostosowane do warunków
atmosferycznych nie tylko zapobiega problemom z uruchomieniem auta podczas mrozów,
ale także oczyszcza silnik i wpływa na komfort jazdy. Dlatego dokładamy wielu starań, aby
edukować polskich kierowców, poprzez kampanię informacyjną na naszych stacjach oraz w
środkach masowego przekazu – wyjaśnia Rafał Droździak.

***

O firmie:
Firma Circle K Polska (przed 1 kwietnia 2016 r.: Statoil Fuel & Retail Polska) obecna jest na polskim rynku od 1992 r. i prowadzi sieć ponad 350 stacji paliw na terenie całej Polski. Sieć ta obejmuje flagowe stacje własne, stacje segmentu ekonomicznego oraz stacje franczyzowe. Od 2012 r.
właścicielem spółki Circle K Polska jest kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard Inc.(Couche-
Tard), jedna z największych na świecie firm działających w obszarze handlu detalicznego, w formacie
convenience. Prowadzi ona działalność w Ameryce Północnej, Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie.
Ta kanadyjska firma posiada na świecie około 14 000 sklepów typu convenience i stacji paliw oraz
zatrudnia ponad 120 000 pracowników. Akcje Alimentation Couche –Tard notowane są na giełdzie w
Toronto (TSE). Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://corpo.couche-tard.com/en/

 

źródło: materiały prasowe