Ile kosztuje transport morski kontenera

Ile kosztuje transport morski kontenera? Czy bardziej opłaca się przewozić towar morzem czy jednak drogą lub samolotem? To pytanie zadaje sobie wielu eksporterów i importerów.

Towar możemy przewozić drobnicą albo zamówić dużo towaru, tak że damy radę wysłać cały kontener.

Transport całego kontenera jest opłacalny, bo wyjdzie nas taniej. Dodatkowo wtedy możemy skorzystać bezpośrednio z usług przewoźników morskich. W przypadku drobnicy najczęściej będziemy zmuszeni do korzystania z pośredników czyli ze spedytorów.

Pod lupę weźmy stawki za transport morski kontenera a więc cenę frachtu. Ceny te są bardzo zmienne. Wynika to z kilku czynników:

- stawka all-in czyli stawka ze wszystkimi opłatami łącznie jest sumą różnych dodatkowych opłat: oprócz stawki frachtowej, czyli podstawowej ceny za transport, doliczany jest m.in. dodatek paliwowy, dodatek walutowy, opłaty związane z podatkami i opłatami portowymi w kraju wypłynięcia lub w kraju docelowym, opłaty dokumentacyjne za wydanie kontenera, opłaty handlingowe = związane z operacjami na kontenerze w porcie. Tak więc cena za transport jest zależna od wielu opłat, które mogą być zmienne i zależne od np. kursu waluty lub ceny paliwa. Dodatki te mogą się zmieniać nawet co miesiąc. To jest ważne- nie myślmy, że cena podana przez przewoźnika będzie cały czas ta sama- możemy się szybko zdziwić jak nam podniesie stawkę! Dlatego oczywiście przy negocjacjach cenowych ustalmy ważność tej ceny:-)

-możemy otrzymać od przewoźnika wymienione poszczególne opłaty. Ale to nie wszystko. Dodatkowo w niektórych okresach mogą być dodane do opłatdodatki np. typu congestion fee ( opłata za kongestię). Ta opłata oznacza że w którymś z portów przeładunkowych lub w porcie docelowym jest kongestia, a więc wąskie gardło. Może to prowadzić do opóźnień w dostawie, a przewoźnik może z tego tytułu ponosić dodatkowe koszty, za które oczywiście w ostateczności i tak my płacimy. Może być np. dodana opłata low river toll: jest to opłata za niski poziom wód w danym rejonie, co też może prowadzić do przestojów w portach docelowych. Patrz tutaj

- jeśli zależy nam na krótkim czasie transportu tzw. transit time, to stawka automatycznie może być wyższa

- Urząd Celny w porcie przeładunku – a więc w porcie przez który płynie kontener i jest tam przeładowany ze statku na statek- może zażądać skanowania kontenera. Jest to procedura standardowa, UC losowo wybiera sobie kontenery. Np. mogą być skanowane kontenery w portach niemieckich, które płyną do Polski.

- jeśli interesuje nas ile kosztuje transport możemy: albo zapytać o stawkę spedytora w kraju lub/i partnera logistycznego za granicą.
Przy transporcie z Chin lepiej jest skorzystać z przewoźnika, którego proponuje nam chiński kontrahent. Z drugiej strony dobrze jest podpytać i krajowego spedytora, bo może akurat będzie miał niższe stawki.

Poczytaj również:
Jak wybrać spedytora

INCOTERMS 2010 – zmiany, które musisz znać

15 największych portów morskich na świecie