Wzrasta potencjał przewozowy Terminalu Promowego w Świnoujściu

Na terminalu promowym w Świnoujściu wprowadzany jest kolejny – dziesiąty już – prom łączący Świnoujście ze Szwecją. Tym razem jest to jednostka należąca do niemieckiego operatora promowego TT-Line, który posiada 6 nowoczesnych ro-paxów i świadczy usługi na trasach Travemünde – Trelleborg (od 1962) oraz Rostock-Trelleborg (od 1992).  Niemiecki operator zadbał  jednak, aby jednostka wprowadzona na trasę Świnoujście-Trelleborg  pływała pod polską banderą i z polską załogą.

7 stycznia 2014 do Świnoujścia po raz pierwszy przybył prom tego niemieckiego operatora – jest to m/f Nils Dacke, dysponujący 2200 m linii ładunkowej oraz 162 kabinami dla ponad 300 pasażerów. Prom ten będzie oferować 6 zawinięć tygodniowo. Po zarejestrowaniu w pierwszych dniach stycznia jednostki w PRS, trwają w Świnoujściu inspekcje związane z dopuszczeniem promu do żeglugi na nowej trasie. Jednostka do Świnoujścia przybyła z Travemünde. Po zakończeniu procedury odbioru, m/f Nils Dacke popłynie do Trelleborga. Na chwilę obecną  zabierze 47 samochodów ciężarowych, 20 samochodów osobowych oraz 70 pasażerów.

Wprowadzenie kolejnego – dziesiątego już – promu  do oferty terminalu promowego w Świnoujściu, który stanowi integralną część korytarza transportowego łączącego Skandynawię z krajami Europy południowej,  zwiększy potencjał przewozowy dla wszystkich klientów i armatorów.

Z roku na rok Terminal Promowy w Świnoujściu notuje wzrosty w przeładunkach drobnicy promowej. W 2012 roku łącznie przeładowano tam 508,2 tysięcy pojazdów i 6,4 mln ton ładunków oraz obsłużono prawie 0,8 miliona pasażerów. Rok 2013 zakończył się kolejnym wzrostem dla terminalu – wyniki za ubiegły rok to między innymi ponad 7% wzrost ilości samochodów ciężarowych przewiezionych pomiędzy Świnoujściem, a szwedzkimi portami Ystad i Trelleborg.  Ilość ładunków liczona z wagą pojazdów wyniosła 6,6 miliona ton.

Potencjał rozwojowy Terminalu Promowego w Świnoujściu dostrzegany jest na rynku przewozów promowych także poprzez wprowadzanie na linie promowe kolejnych jednostek. Już w ubiegłym roku linia promowa Świnoujście-Ystad została zasilona przez Polską Żeglugę Batycką promem m/f Baltivia, pływającym wcześniej u tego operatora na linii Gdańsk-Nynäshamn.
W ten sposób na liniach promowych pomiędzy Świnoujściem a Skandynawią do dnia dzisiejszego pływało dziewięć promów, z których operatorem dwóch (tj. m/f Baltivia i m/f Wawel) jest Polska Żegluga Bałtycka, a operatorem pozostałych siedmiu promów (tj. m/f Galileusz, m/f Gryf, m/f Wolin, m/f Polonia, m/f Skania oraz m/f Mikołaj Kopernik i m/f Jan Śniadecki) jest Unity Line, działający także na rzecz armatora Euroafrica Linie Żeglugowe.

Źródło: mat. prasowe portu