Komentarz Asstra: Transport napojów alkoholowych przez wschodnią granicę

Transport alkoholu to bardzo wymagające zadanie, biorąc pod uwagę specyfikę samego towaru (m.in. kruchość szklanych butelek, konieczność utrzymania odpowiedniej temperatury produktów) oraz ilość przepisów czy ograniczeń prawnych. Tego rodzaju przewóz wymaga specjalistycznej wiedzy, dużego doświadczenia, a także odpowiednio wyposażonego taboru samochodów.

Zgodnie z normami prawnymi w krajach WNP, towary wysokoprocentowe już przy wjeździe do kraju muszą mieć znak akcyzy. Proces oklejania butelek, który powinien odbyć się jeszcze przed dotarciem na granicę z m.in. Rosją, Białorusią czy Ukrainą jest bardzo czasochłonny, a większość zakładów produkujących napoje alkoholowe, nie realizuje tej usługi. Warto więc skorzystać z firmy logistycznej, która w ramach przewozu zajmie się również przyklejeniem odpowiednich etykiet i banderol do towaru.

Wymagania rynku

Pieczęć akcyzowa na Białorusi i Ukrainie (przyklejana specjalnym klejem) różni się od Rosyjskiej, która przytwierdzana jest za pomocą dodatkowych etykiet. W związku z tym koszty usługi banderolowania są wyższe w przypadku towarów przywożonych do Rosji, w porównaniu z tymi wwożonymi na Białoruś i na Ukrainę. Należy pamiętać również, że po odpowiednim oznaczeniu wymagane jest uzyskanie deklaracji eksportowej EX1 lub dokumentu tranzytowego T1. Co ważne produkty alkoholowe do krajów WNP mogą być importowane tylko przez przejścia graniczne, upoważnione do tranzytu towarów akcyzowych.

Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę podczas importu do Federacji Rosyjskiej, są wymogi dotyczące karnetu TIR. Zgodnie z decyzją Federalnej Służby Celnej karnety TIR nie są traktowane jako zabezpieczenie zapłaty należności celnych. Dlatego też klient musi dostarczyć z banku certyfikat gwarancyjny odprawy lub uzyskać ubezpieczenie na granicy. Profesjonalne firmy transportowe oferują swoim klientom możliwość zdalnego rejestrowania takich ubezpieczeń, co daje pewność, że ładunek bez zbędnych przestojów pojedzie do Rosji. Z kolei na Ukrainie i Białorusi obowiązuje system wcześniejszej deklaracji, więc produkty alkoholowe mogą być przewożone przez przejścia graniczne tylko za okazaniem oryginału opłat celnych. W przypadku wywozu towaru akcyzowego z krajów WNP możliwe jest naklejenie banderoli po przekroczeniu granicy lub w ogóle rezygnacja z umieszczania znaków akcyzowych. Należy również pamiętać o obowiązku konwojowania artykułów alkoholowych na terenie Białorusi oraz dokumentach tranzytowych T1 – podkreśla Andrzej Iwanow Kołakowski, Dyrektor Regionalny Asstra Forwarding AG.

W przypadku transportu drogą morską przewóz napojów alkoholowych odbywa się w kontenerach chłodniczych lub pojemnikach z tzw. suchą izolacją, gdzie używane są
specjalne koce termiczne, które pozwalają na utrzymanie odpowiedniej temperatury przewożonego towaru.

o AsstrA

AsstrA Associated Traffic AG została założona w 1993 roku w Zurychu. W skład Grupy wchodzą trzy spółki AsstrA Forwarding AG, AsstrA Logistics AG i AsstrA Transport AG, które specjalizują się w dostarczaniu kompleksowych usług logistycznych, od indywidualnego transportu do obsługi dokumentów i procedur celnych,
a nawet planowania i realizacji kompletnych łańcuchów logistycznych. AsstrA poprzez swoją spółkę partnerską, EBS Partners dostarcza również rozwiązania z udziałem aplikacji firmy Oracle dla operacji logistycznych. AsstrA zatrudnia około 900 pracowników w jedenastu krajach w Azji i Europie.