Pociągi FLIRT dla Łodzi

30 kwietnia 2014 r. na Dworzec Łódź Kaliska dotarło pierwszych sześć pociągów FLIRT3 wyprodukowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przez firmę Stadler Polska. Już od 15 czerwca 2014 r. z nowoczesnych składów będą mogli korzystać mieszkańcy województwa łódzkiego podróżujący na trasie Łódź Kaliska-Sieradz.

W ramach projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”, który realizuje Spółka, w firmie Stadler Polska
zostało zamówionych 20 dwuczłonowych pojazdów typu FLIRT3. Pociągi reprezentują najnowocześniejszą technologię kolejową na świecie. Ich wnętrza są przestrzenne, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych. Znajdują się w nich biletomaty, monitory LCD, gniazdka elektryczne oraz kamery monitorujące. Pociągi zostały też wyposażone w przestronne toalety wraz z przewijakami dziecięcymi, uchwyty na wózki oraz stojaki na rowery.
„Powołanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to jedno z kluczowych zadań realizowanych przez Samorząd Województwa, które mają wprowadzić kolej w regionie łódzkim w XXI wiek. Zamówione pociągi to mercedesy wśród taboru kolejowego. Dzięki nim podróż po województwie będzie samą przyjemnością” — powiedział Witold Stępień, Marszałek Województwa Łódzkiego.
Pociągi dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to trzecia generacja pojazdów należących do znanej na całym świecie rodziny FLIRT. Ich nazwa to skrót pochodzący od słów: Flinker, Leichter, Innovativer, Regional Triebzug (w języku niemieckim) oraz Fast, Light, Innovative, Regional Train (w języku angielskim) czyli: Szybki, Lekki, Innowacyjny, Regionalny Zespół Trakcyjny. Dzięki nowoczesnej konstrukcji ze stopów aluminium znacznie ograniczona została waga pojazdów, co przekłada się na mniejsze zużycie energii oraz niższe koszty eksploatacji. Pociągi wyprodukowane dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pomieszczą łącznie 254 pasażerów i będą wyposażone w 120 miejsc siedzących.
Długość jednego pojazdu to 45,7 metra.

Umowa zawarta pomiędzy Łódzką Kolej Aglomeracyjną a firmą Stadler Polska obejmuje nie tylko dostawę 20 pojazdów FLIRT3, ale również świadczenie przez producenta usług serwisowania zamówionego taboru przez 15 lat od momentu jego dostarczenia. Łączna wartość kontraktu to ponad 510 milionów złotych brutto (382,6 miliona złotych za dostawę 20 pojazdów oraz 128,1 miliona złotych za ich utrzymanie techniczne).
Przekazane pojazdy będą przez najbliższe tygodnie testowane na trasach obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. 15 czerwca rozpoczną regularną pracę przewozową na linii Łódź Kaliska-Sieradz. W dalszych miesiącach, wraz z realizacją następnych etapów dostaw taboru, będą uruchamiane kolejne połączenia. Realizacja projektu pn. „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” potrwa do czerwca 2015 r.

Źródło: www.lka.lodzkie.pl/projekt